Nyhetsblad #3 2026
- hogsbohobby
- 10 maj
- 4 min läsning

Hej!
Oj, vad fort det går! Nu har vi härliga maj och kvällarna blir allt längre. Många av oss har börjat åka till landet och terminen lider mot sitt slut. Detta blir det sista nyhetsbrevet för denna termin. Vi passar på att önska alla en riktigt skön sommar!
Vad har hänt - Vad är på gång
Tack alla för den stora insatsen vid storstädningen i april. De kläder som inte har hämtats har nu lämnats till återvinningen och virket som sorterades ut har avyttrats. TACK!
I förra nyhetsbrevet skrev vi om valsputsmaskinen och de stora kostnaderna som uppstår när den går sönder. Detta förutom att vi inte kan använda den. Nu har den tyvärr havererat igen då klokopplingen är ur funktion. Styrelsen har nu beslutat att snarast hitta en lösning där cirkelledarna och maskingruppen kan hantera behörigheten till valsputsen. Det är mycket tråkigt att vi behöver göra detta!
Mer positiv är att trät har tagit emot ett flertal nya medlemmar och en introduktionskurs hölls den 5 maj och nästa blir den 12 maj. Dessutom anordnades en kombinerad introduktions-och uppfräschningskurs för instrumentbyggare den 29/4. Vi önskar alla nya medlemmar varmt välkomna till vår gemenskap. Om du känner att du skulle vilja ha en genomgång av maskinerna igen även om du varit medlem ett tag så anmäl det till din cirkelledare. Viktigt att vi alla känner oss trygga och kan hantera skärande maskiner på ett säkert sätt, både för oss själva och för maskinernas skull. Fler tillfällen att repetera kommer under hösten.
I väv har två medlemmar varit iväg på Riksvävarnas årsmöte i Hässleholm. Förutom själva årsmötet så var det många studiebesök, föredrag och workshops. Det blev besök hos Märta Måås-Fjetterströms ateljé där bland annat mattan som svenska folket skänkt till kungen på hans 80-årsdag vävts. Vi besökte också vävarna i Båstad som berättade om ett projekt att försöka börja odla lin för vävning i Sverige igen. Det lin som odlas idag går till olja och såpa. Sist men inte minst var det ett besök på Glimåkra Vävstolsmuseum och en workshop i Taquete vävning. Framöver planeras det att delta i Vävrundan i Mark och en färgningskurs i Kvarnbyn som avslutning på terminen. Sist men inte minst blir det också ett flertal medlemmar från både väv och trä som åker till Ellen Keys Strand på studiebesök.
I förra numret hade vi ett upprop om någon/några skulle vilja ta på sig att göra ordning fönstren i slöjdsalen. Än finns det möjlighet 😊. Lägg ut dina alster tydligt märkta med namn, pris och swishnummer om du vill sälja i fönstren.
Höstens cirklar drar i gång den 24/8, vecka 35. Det blir höstmöte den 20/10 – kanske blir det någon överraskning då, vem vet!?
Hösten kommer också att ha fokus på julmarknaden. Börja fundera på vad du kan bidra med! Efter förra årets succé med ljusstöpning så ordnar vi det igen den 24-25/10. För att underlätta hanteringen av all utrustning så kommer vi att hålla till i slöjdsalen som då kommer att vara stängd för träarbete den helgen. Anmälningslistor kommer upp till hösten. Glöm inte heller att samla dina ljusstumpar från mysiga sommarkvällar med levande ljus.
Sist men inte minst undrar vi om du har något UFO hemma? Det vill säga Un-Finished Object? Vi tror att de flesta av oss har det och det är lite tråkigt att inte få dom avslutade. I höst kommer vi att bjuda in till ett antal söndagskvällar där man över kaffe kan fixa med detta runt fikabordet i köket. Beroende på om någon cirkelledare från trä dyker upp så kan man använda maskinerna men det är mest tänkt för småslöjd. Har du inget UFO så kommer vi att fixa material för till exempel tomtar, garnfåglar, halmstjärnor och förberedelse till ljusstöpningen. Hoppas du vill hänga på, mer info kommer i höst!
Högsbo hobbys youtube
Vi har en youtubekanal där det finns instruktionsfilmer på många av våra maskiner i träverkstan. En del äldre filmer som förre ordförande Fabricio spelade in, men också nu kring den nya spindelputsen tex. Du hittar kanalen genom att söka på “Högsbo hobby” på Youtube, klicka här eller scanna den här QR-koden med din telefon:

Behövs det fler filmer? Vill du göra en själv? Hör av dig!
Viktiga datum
Kristi Himmelsfärdshelgen är snickarverkstan stängd för cirklar
8/5 Vävrunda i Mark
20-21/5 Besök på Ellen Keys Strand
31/5 Terminsavslutning trä (all verksamhet efter detta i mån av cirkelledare som öppnar. Håll koll i Whatsapp).
10/6 Terminsavslutning väven (inklusive vävmöte)
1/7 Rapportering för vårterminens cirklar skickas in. Cirkelledare - se till att fylla i listorna!
24/8 Cirklarna startar
20/10 Höstmöte
24-25/10 Ljusstöpning i slöjdsalen. Stängt för annat slöjdande.
Instrumentbyggare Janne Nilsson
Vid senaste styrelsemötet fick vi en pratstund med Janne som representerar Instrumentbyggarna.

Det verkar väldigt svårt att bygga ett instrument, hur lång tid tar det? Janne berättade att det beror som alltid på hur duktig man är men som amatör kan det ta upp till 400 timmar.
Oj,då skall vi inte beklaga oss inom andra hantverk som pågår i föreningen men det måste krävas stor uthållighet? Jo, så är det väl men tillfredsställelsen när man lyckas bygga ett både vackert och välklingande instrument är mycket stor. Annars skulle man nog inte hålla på.
Vi förstår att du bygger fiol. Kan du spela också? Jo, berättar Janne vidare, det är väl ett annat stort intresse som jag har. Janne hoppade på en kurs för 30 år sedan och har sedan dess hållit på.
Bygger ni andra instrument i instrumentbyggargruppen också? Jo, det byggs förutom fioler också gitarrer, mandoliner, ukulele och cello.
Janne är ny i styrelsen för detta år så vi undrade hur han tycker det är? Jo, det är intressant att få en inblick i hur saker och ting funkar i Högsbo Hobby, och ser sin uppgift att förmedla detta till instrumentbyggarna.
Som avslutning undrar vi när vi blir inbjudna på konsert så vi kan få höra på dessa mästerverk till instrument? Janne säger att inget är planerat men tar med sig frågan till sina byggkompisar.
Tack Janne, vi hoppas det inte dröjer alltför länge att få höra instrumenten, det skulle vara så roligt!

Kommentarer